Beveiligde omgeving: Exploit

Wat moet ik doen als ik last heb van Exploit?

U bent afgeschermd van het internet en het netwerk, omdat derden toegang kunnen krijgen tot uw systemen via een softwarebug. Hiervoor wordt ook wel de term Exploit gebruik. De afscherming zorgt ervoor dat het gedrag van uw apparaat geen verstoring veroorzaakt voor andere gebruikers van het netwerk. Tevens kan een virus dat zich mogelijk op uw computer bevindt, zich niet meer verder verspreiden.

U kunt een groot deel van het internet en het netwerk op dit moment niet gebruiken. U kunt nog wel gebruikmaken van onder andere Windows Update en websites waar u virusscanners kunt downloaden.

Wat kan ik doen om dit probleem op te lossen?

De volgende onderstaande stappen kunt u hierbij doorlopen om het probleem te verhelpen:

  1. Start uw virusscanner, of download een virusscanner. Beschikt uw apparaat niet over virusscanner en heeft u internet van Solcon? Dan krijgt u Solcon Veilig Online gratis voor 2 apparaten.
  2. Download de nieuwste updates van uw virusscanner programma zodat u de meeste kans maakt de oorzaak te vinden en succesvol te verhelpen.
  3. Laat uw virusscanner een volledige scan op het apparaat/netwerk uitvoeren.
  4. Verwijder alle besmette bestanden die de virusscanner gevonden heeft. Bewaar hiervan de resultaten u kunt deze mogelijk nog nodig zijn.
  5. Laat een malwarescanner scannen op malware.
  6. Verwijder alle gevonden malwarebesmettingen en sla de logbestanden op.
  7. Update uw besturingssysteem van uw apparaat naar de laatst beschikbare versie.

    LET OP: Er kan ook een softwarebug zijn in een applicatie, CMS van een website etc. Voor dergelijke systemen is het ook raadzaam om updates uit te voeren na het scannen op besmettingen binnen de applicatie.

  8. Als de virusscanner geen besmette bestanden heeft gevonden, dient u het apparaat of de applicatie opnieuw te (laten) installeren om het probleem op te lossen. Bij een Android smartphone of tablet kunt u het apparaat ook terugzetten naar fabrieksinstellingen.

Door het opnieuw installeren of herstellen van uw apparaat worden virussen die niet verwijderbaar zijn door de virusscanner of malwarescanner alsnog verwijderd. Tevens kan een herinstallatie van ervoor zorgen dat eventuele andere problemen, zoals traagheid van uw apparaat, verholpen worden. Maak voordat u begint met de herinstallatie een back-up (reservekopie) van uw bestanden, waaronder bijvoorbeeld foto’s en documenten.

Let op: Als u gebruik maakt van een ander besturingssysteem, zoals Mac OS X, dient u vergelijkbare stappen als hierboven te doorlopen. Raadpleeg de documentatie van uw apparaat voor precieze instructies over herinstallatie.

Hoe voorkom ik dit probleem in de toekomst?

  • Open geen bestanden van onduidelijke afzenders die u bijvoorbeeld via e-mail, Facebook, via uw internetbrowser of chat ontvangt.
  • Stel uw besturingssysteem zo in dat updates automatisch geïnstalleerd worden. Instructies voor het automatisch laten installeren van updates door uw besturingssysteem kunt u via de onderstaande links:
  • Stel uw virusscanner, malwarescanner en anti-adwareprogramma zo in dat updates automatisch geïnstalleerd worden, zodat u altijd een up-to-date versie draait. En laat de betreffende software regelmatig een scan uitvoeren op uw apparaat.
  • Laat uw virusscanner en malwarescanner regelmatig scannen op al uw apparaten.

Niets gevonden wat het probleem veroorzaakt?

Neem dan eerst contact op met onze helpdesk op service@solcon.nl onder vermelding van uw relatienummer met postcode en huisnummer van de locatie met het verzoek om een rapport toe te sturen van de beveiligde omgevingsmeldingen. Dit helpt u mogelijk om het beveiligingsincident beter te traceren.