Hoe kan ik inzien wie gebruikmaakt van mijn wifi?

Hoe kan ik inzien wie gebruikmaakt van mijn wifi? Volg de 4 stappen en kom erachter!

Als er iemand buiten uw huishouden gebruikmaakt van uw wifi dan hoeft dat geen probleem te zijn. Denk aan een buurman die even zonder internet zit, of een vriend(in) die aan de keukentafel komt werken. Het wordt pas een probleem als iemand ongevraagd van uw wifi gebruik maakt. U kunt namelijk te maken krijgen met cybercriminelen en phishing. En dat is niet wenselijk. Maar hoe komt u erachter wie er van uw wifi gebruikmaakt? Dat leggen we u in dit blog uit.

Stap 1: Controleer

Controleer eerst of uw wifi beveiligd is. Dat doet u door:

  • Naar Configuratiescherm te gaan
  • Klik op Netwerkstatus
  • Klik vervolgens op Draadloze netwerken beheren
  • De wijze waarop uw netwerk beveiligd is staat naast uw “draadloze netwerk.”

Als uw netwerk beveiligd is, zal de kans op mensen die meegenieten van uw wifi minder groot zijn.

Wie zit er op mijn wifi?

Maar maakt u zich bijvoorbeeld zorgen omdat uw internet opeens veel langzamer is? Neem dan het zekere voor het onzekere en kom erachter of er iemand meesurft op uw draadloze golven.

Als u de trotse bezitter bent van een FRITZ!Box kunt u eenvoudig achterhalen wie er op uw wifi zit. In het Mesh-overzicht ziet u welke apparaten er met de FRITZ!Box verbonden zijn.

Klik dan op “Home Network” en kies “Network”. Vervolgens ziet u alle apparaten die een keer gebruik hebben gemaakt van uw internet.

Let op: smartphones en apparaten met statische IP-instellingen, herkent u aan een IP-adres bijvoorbeeld “PC-192-168-178-20”.

Wie zit er op mijn netwerk?

Kunt u niet achterhalen om welk apparaat het gaat? Schrik dan niet: het hoeft namelijk niet meteen te betekenen dat er een cybercrimineel mee zit te kijken of dat u de dupe wordt van malware. De eerste stap is uw IP-adres achterhalen. Dat kan op meerdere manieren:

  • Ga naar Instellingen en kijk achter het woord Router. Daar staat het IP-adres van uw router of wifi-modem.
  • Met een Macbook kiest u ook voor instellingen
  • Kies Netwerk en onder status: verbonden ziet u in kleine cijfers uw IP-adres staan.

IP-adres achterhalen en klant bij Solcon?

Bent u Solcon klant dan is het IP-adres van uw router waarschijnlijk: 192.168.178.1 of 192.168.1.1. Dit IP-adres kunt u intoetsen in de adresbalk van uw internet browser en vervolgens kunt u de stappen volgen. Gebeurt er niets? Dan heeft u een ander adres. Dit staat ook op de sticker aan de onderkant van de router maar zit u lekker boven ver weg van de router, dan kunt u ook hier klikken en uw IP-adres verschijnt.

Stap 2: onbekende gebruiker verwijderen

Indien u (een) onbekende gebruiker(s) ziet klik dan op gebruikersinterface van de FRITZ!Box.

  • Ga naar Home Network
  • klik Network
  • klik tabblad Network Connections
  • Klik ‘Idle Connections” naast het apparaat dat u wilt verwijderen
  • Klik op het rode kruis (verwijderen)

Komt de mysterieuze vreemdeling terug?

Als na een tijdje deze onbekende apparaten weer opdoemen probeer dan aan de hand van het tijdstip waarop het apparaat online ging deze te identificeren. Misschien was het toch de nieuwe tablet van uw tiener die stiekem om 02:30 online ging? Is dit niet het geval dan kunt u de apparaten identificeren via het MAC-adres (het unieke identificatienummer van een online apparaat) Dat doet u als volgt:

  • Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op “Home Network”.
  • Klik in het menu “Home Network” op “Network”.
  • Klik op het tabblad “Network Connections”.
  • Klik naast het onbekende apparaat op de knop in de vorm van een pen (Bewerken).
  • Is identificatie niet mogelijk door de informatie die u te zien krijgt ziet bij “Device information”? Noteer dan het MAC-adres van het apparaat, bijvoorbeeld 12:34:56:78:9A:BC. U kunt de fabrikant van het apparaat achterhalen via de OUI Lookup Tool van Wireshark.

Stap 3: wijzig uw wachtwoord

Wat sowieso geen kwaad kan is het wifi-wachtwoord van uw router te wijzigen. Hiervoor gaat u naar MyFRITZ!-wachtwoord wijzigen:

  • Open myfritz.net
  • Toets het e-mailadres en het MyFRITZ!-wachtwoord in die je hebt gebruikt voor de registratie bij MyFRITZ! en klik op “Aanmelden”.
  • Los de “ik ben geen robot” op
  • Klik rechtsboven op menuknop met 3 punten
  • Klik op “Accountinstellingen”.
  • Klik op “Wachtwoord wijzigen”.
  • Toets in het veld “Actueel wachtwoord” uw huidige wachtwoord in.
  • Toets Nieuw wachtwoord en “Nieuw wachtwoord bevestigen”
  • Klik op “Opslaan”

Wat doe je als iemand illegaal uw wifi gebruikt?

Het enige dat u kunt doen is deze persoon te verwijderen en uw wachtwoord veranderen. Noteer wél alles wat u kunt noteren van deze indringer. En maak een screenshot. De politie kan alleen iets doen als er sprake is van bijvoorbeeld identiteitsfraude, dus als deze cybercrimineel meegekeken heeft en zich voordoet als u en uit uw naam online spullen koopt. Doe in dat geval van identiteitsfraude meteen aangifte. Maar aangezien u uw wifi kunt beveiligen met een goed wachtwoord bent u ook verantwoordelijk. Het is te vergelijken met de voordeur open laten staan en de politie bellen omdat er is ingebroken.

Vragen over een veilige internet aansluiting?

Bel dan gerust met: 088 003 2222. Bij Solcon staan we bekend om onze persoonlijke benadering. Wij gaan voor het beste resultaat in een veilige online omgeving. Veilig en betrouwbaar internet en thuiswerken zonder beperkingen. Meer weten? Ontdek Solcon Veilig Online. Wordt u liever persoonlijk te woord gestaan over onze diensten en services? Wees welkom bij een van onze Servicepunten. Kijk dus snel op uw postcode of er een Servicepunt bij u in de buurt zit!