De Opkomst van Glasvezelinternet in Nederland

De Opkomst van Glasvezelinternet in Nederland

Nederland werd op 17 november 1988 aangesloten op het internet. Het internet is de verzamelnaam voor verschillende, over de hele wereld verspreide, netwerken die met elkaar zijn verbonden doordat ze dezelfde taal spreken. Dit netwerk was al vanaf eind jaren 60 in ontwikkeling. Het begon in Amerika, en groeide en groeide totdat het dus ook voet aan wal zette in Nederland in 1988.

Een paar jaar later, in 1991, bedacht Tim Berners-Lee het World Wide Web. Dit is eigenlijk een set van afspraken (URL’s, HTTP en HTML) om bestanden uit te wisselen over dat zelfde internet en een makkelijke manier om die bestanden te kunnen bekijken en met elkaar te verbinden (hyperlinks). Deze bestanden noemen we natuurlijk nu websites en die manier om die bestanden bekijken dat noemen we een internetbrowser.

Hiermee was het internet zoals we dat nu kennen écht geboren.

Doordat begin jaren 90 er steeds meer huishoudens een PC hadden werd het ook mogelijk om zelf vanuit huis op dat nieuwe World Wibe Web te gaan. Dit gebeurde eerst via inbelmodems. Dit waren losse apparaatjes of insteekkaarten voor je PC die je aansloot op je telefoonlijn. Dit apparaatje ging dan ‘inbellen’ naar een internetprovider. Het zeer kenmerkende geluid dat hierbij werd gemaakt zullen de meeste mensen nog wel kennen. Het was natuurlijk niet snel, en je was niet altijd online, het koste veel geld én je kon tijdens het gebruik er van niet gebeld worden (tenzij je misschien ISDN had, maar dat hadden de meeste gebruikers niet). Maar het werkte!

En zo gingen we dus ‘online’ in de jaren 90. Solcon begon in 1996 als internetprovider. De domeinnaam solcon.nl werd op 25 april 1996 vastgelegd. En daarmee was Solcon écht geboren.

Een internetprovider zijn betekende toen dat mensen via een speciaal nummer hun modem konden laten inbellen naar Solcon en Solcon zorgde tegen een vergoeding voor de verdere toegang naar het grote internet. Als internetprovider, waren zij weer aangesloten op dat grote internet.

Het werkte, maar er waren beperkingen. Met name de snelheid, en de variabele kosten waren een groeiend probleem. En mensen willen natuurlijk de hele dag verbonden zijn met het internet. Tegen het eind van de jaren 90 kregen we daarom ADSL. En dat was hiervoor dé oplossing. Je kon met ADSL namelijk tegen een vast tarief, altijd online zijn en het was ook nog eens een stuk sneller! We noemen dit daarom ook wel breedband internet. En afhankelijk van de afstand tot de wijkcentrale kon je snelheden halen tot wel 20Mbit/s. Dat was ongekend. Nederland ging massaal online.

Solcon begon vanaf 2001 met het leveren van ADSL aan hun klanten. Het was duidelijk dat breedband de toekomst was.

Het slimme van ADSL was dat dit gebruik maakte het bestaande telefoonnetwerk. In heel Nederland was de eeuw daarvoor door PTT (later KPN) een heel stabiel koperen, telefoonnetwerk uitgerold waar elk huishouden in Nederland op was aangesloten. ADSL was een slimme techniek waarbij deze bestaande koperen infrastructuur gebruikt kon worden, doordat er eigenlijk twee signalen over hetzelfde koperlijntje gingen en er hoefde dus nu geen nieuwe kabels te worden gegraven.

Het andere alternatief was kabelinternet. Een min of meer vergelijkbare techniek waarbij de kabels van het bestaande TV netwerk werden gebruikt. Maar dat was niet overal beschikbaar in tegenstelling tot het telefoonnetwerk.

Maar iedereen die oplette kon uitrekenen dat zowel het kopernetwerk als het kabelnetwerk uiteindelijk een plafond zou bereiken. Er zaten simpelweg fysieke beperkingen aan de hoeveelheid data die je over een koperen verbinding kan sturen. Hiervoor was echter een oplossing: glasvezel!

Over koper- en kabelverbindingen worden pulsen en tonen gestuurd die uiteindelijk omgezet worden in nullen en enen. Op een glasvezel echter worden er lichtsignalen gestuurd. Waardoor er bijna geen beperking is aan de maximale snelheid die er over een glasvezel gestuurd kan worden. Er is immers niets sneller dan licht!

Nederland stond voor een grote uitdaging. Want voordat je glasvezel kan gebruiken moet er wel eerst glasvezel in de grond worden gestopt. Dat betekende dus dat heel Nederland ‘open’ moest. Het grote voordeel van glasvezel is dat wanneer het eenmaal in de grond ligt, de snelheid wordt bepaald door de apparatuur aan beide kanten. Deze apparatuur is vaak veel makkelijker te vervangen dan nieuwe kabels aan te leggen. Dus wie als eerste glasvezel in de grond zou leggen, die had een groot voordeel. Nu en in de toekomst.

De race was begonnen

Met bedrijven zoals KPN, Reggefiber en Tele2 aan het roer, begonnen de eerste plannen voor de aanleg van glasvezelnetwerken vorm te krijgen. Maar ook gemeenten begonnen ook een steeds actievere rol te spelen, waarbij ze glasvezel zagen als een cruciale infrastructuur voor economische groei en innovatie.

Belangrijke mijlpalen waren onder meer de eerste commerciële implementaties in verschillende steden en regio’s. Deze initiatieven zorgden voor een groeiende bewustwording van de voordelen van glasvezelinternet, waaronder hogere snelheden (makkelijk tot 100Mbit/s en meer) en symmetrische uploadsnelheden (dit was ADSL niet).  Met toenemende concurrentie tussen providers en een groeiend aantal huishoudens en bedrijven die profiteerden van de voordelen van glasvezel, werd het duidelijk dat het de toekomst van breedbandverbindingen in Nederland vormde.

Solcon heeft een actieve rol gespeeld in de uitrol van glasvezelinternet in Nederland. Als internetprovider heeft Solcon samengewerkt met verschillende gemeenten en glasvezelnetwerkaanbieders om glasvezelverbindingen aan te bieden aan huishoudens en bedrijven in verschillende regio’s. Zo sloot Solcon haar eerste glasvezel klant aan in 2008 in Rijssen op het zgn. Glashart netwerk. Een belangrijke mijlpaal.

Maar de volgende grote mijlpaal kwam hier vlak achteraan toen Solcon in 2009 als eerste zelfstandige provider de gemeente Dronten (Dronten, Swifterbant, Biddinghuizen en Ketelhaven) aansloot op glasvezel. Door een samenwerking met Reggefiber, die de glasvezel in de grond legden en Solcon die het licht op de vezels zette én de internetdiensten verzorgde. Het werd een groot succes.

Een van de manieren waarop Solcon heeft bijgedragen aan de glasvezeluitrol is door het aanbieden van abonnementen en diensten via bestaande glasvezelnetwerken in samenwerking met netwerkbeheerders en glasvezelcoöperaties. We hebben ook deelgenomen aan initiatieven om nieuwe glasvezelnetwerken aan te leggen in gebieden waar nog geen glasvezelinfrastructuur beschikbaar was.

Solcon staat bekend om focus op kwaliteit en service, en dit heeft ons geholpen om een reputatie op te bouwen als een betrouwbare keuze voor glasvezelinternetdiensten in gebieden waar we actief zijn.

Auteur: Jan van den Berg