Beveiligde omgeving: Network Risk

Wat moet ik doen als ik last heb van Network Risk?

U bent afgeschermd van het internet en het netwerk, omdat op een apparaat in uw netwerk een Network Risk is geconstateerd. Hierbij roept uw apparaat foutieve websites aan door een besmetting met botnets en malware. De afscherming zorgt ervoor dat het gedrag van uw apparaat geen verstoring veroorzaakt voor andere gebruikers van het netwerk. Tevens kan een virus dat zich mogelijk op uw apparaat bevindt, zich niet verder verspreiden over het netwerk.

U kunt een groot deel van het internet en het netwerk op dit moment niet gebruiken. U kunt nog wel gebruikmaken van onder andere Windows Update en websites waar u virusscanners kunt downloaden.

Wat kan ik doen om dit probleem op te lossen?

Wanneer u gebruik maakt van het internet zijn er verschillende soorten van misbruik die een netwerk risico kunnen veroorzaken. Bij alle netwerk risico’s is het raadzaam om als eerste het stappenplan te doorlopen op alle apparaten zoals uw computers, laptops, iMac, Macbook, Android smartphones en tablets.

Stappenplan

  1. Start uw virusscanner of download een virusscanner. Beschikt uw apparaat niet over een virusscanner? Probeer dan ons Solcon veilig online pakket op de eerste 2 apparaten bij uw internetverbinding is het gebruik hiervan gratis.
  2. Download de nieuwste updates van uw virusscanner programma, zodat u de meeste kans maakt om de oorzaak te vinden en deze succesvol te verhelpen.
  3. Laat uw virusscanner een volledige scan uitvoeren op uw apparaten of het netwerk uitvoeren.
  4. Verwijder alle besmette bestanden die de virusscanner gevonden heeft. Bewaar hiervan de resultaten. U kunt deze mogelijk nog nodig hebben.
  5. Download en installeer een programma om te scannen op malware. Klik hier voor meer informatie
  6. Laat uw apparaten scannen op malware met een malwarescanner zoals bijvoorbeeld Malwarebytes.
  7. Verwijder alle besmette bestanden die de malwarescanner gevonden heeft. Bewaar hiervan de resultaten. U kunt deze mogelijk nog nodig hebben.

    Als de virusscanner en malwarescanner geen besmette bestanden heeft gevonden, dient u het betreffende apparaat (Windows, Android, Mac) opnieuw te (laten) installeren om het probleem op te lossen.

    Meer informatie over het terugzetten van uw Android apparaat naar de fabrieksinstellingen vindt u op deze pagina.

  8. Stel uw besturingssysteem zo in dat updates automatisch geïnstalleerd worden. Instructies voor het automatisch laten installeren van updates door uw besturingssysteem kunt u via de onderstaande links:

Niet gevonden wat het probleem veroorzaakt?

Neem dan eerst contact op met onze helpdesk op service@solcon.nl onder vermelding van uw relatienummer met postcode en huisnummer van de locatie met het verzoek om een rapport toe te sturen van de beveiligde omgevingsmeldingen. Dit helpt u mogelijk om het beveiligingsincident beter te traceren.

Op basis van deze logs kunt u mogelijk nog aanvullende stappen ondernemen om het probleem wat op uw apparaat speelt op te lossen.

Welk probleem is er door onze helpdesk geconstateerd?

Kijk en klik hieronder voor extra uitleg over het probleem wat is geconstateerd.

  • Ransomware / Clop Ransomware
  • Portscan: Onbeveiligde verbindingen in uw netwerk die via http:// of niet versleutelde poorten verlopen.
  • Adware
  • Botnet: Uw apparaat is besmet met een Botnet (Qsnatch)
  • Uw apparaat is besmet met een Win32 Vjadtre virus/malware of met een Flubot (Android, iOS).
    Om deze besmettingen te verhelpen kunt u per apparaat de onderstaande instructies gebruiken.

Win32 Vjadtre virus/malware of Flubot besmetting verwijderen

Besmetting verhelpen per apparaat

Scan eerst alle apparaten op virussen en malware. Wanneer er niets gevonden wordt ga dan door met de onderstaande adviezen.

  1. Controleer of er mogelijk besmette Toolbar of Add-on is geïnstalleerd. Klik hier voor meer informatie.
  2. Als hiermee de problemen niet verholpen zijn, dan kunt u op een Windows computer ook nog proberen de computer te herstellen met een systeemherstelpunt voordat de oorzaak is ontstaan.
  3. Wanneer de bovenstaande stappen geen oplossing bieden, dan is het advies om de computer opnieuw te installeren.


    Belangrijk:
    Maak voordat u met de herinstallatie begint wel een back-up van al uw belangrijke bestanden.

Voor systeembeheerders is er een instructie verkrijgbaar bij onze servicedesk om een Win32 Vjadtre handmatig te verwijderen. Deze instructie kunt u per e-mail onder vermelding van uw relatienummer, postcode en huisnummer op kunt vragen via: service@solcon.nl

Let op: Meestal kost dit stappenplan meer tijd en inspanning, dan wanneer u een back-up maakt en de volledige computer opnieuw installeert.

Scan eerst alle apparaten op virussen en malware. Wanneer er niets gevonden wordt ga dan door met de onderstaande adviezen.

  1. Controleer of er mogelijk besmette Toolbar of Add-on is geïnstalleerd. Klik hier voor meer informatie.
  2. Als hiermee de problemen niet verholpen zijn, dan kunt u op een Mac ook nog proberen uw Mac te herstellen via een macOS Recovery door de Mac te herstellen met een Time Machine-reservekopie.
  3. Wanneer de bovenstaande stappen geen oplossing bieden, dan is het advies om de Mac opnieuw te installeren.


    Belangrijk:
    Maak voordat u met de herinstallatie begint wel een back-up van al uw belangrijke bestanden.

Scan eerst alle apparaten op virussen en malware. Wanneer er niets gevonden wordt ga dan door met de onderstaande adviezen.

  1. Controleer het gebruik van de apps en verwijder onnodige apps die mogelijk geïnfecteerd zijn met malware of virusbesmetting. Zie voor meer informatie de informatie over een App op uw Android smartphone of tablet is geïnfecteerd met malware of een virusbesmetting bij de volgende tab. 
  2. Controleer of er mogelijk besmette Toolbar of Add-on is geïnstalleerd. Klik hier voor meer informatie.
  3. Wanneer dit het probleem niet verhelpt, dan raden wij u aan om een back-up te maken van de belangrijke bestanden en gegevens die op uw smartphone of tablet staan en het apparaat daarna te resetten naar fabrieksinstellingen. Meer informatie hierover vindt u op deze pagina.

Controleer alle apps op uw Android apparaten, vaak zien wij dat dergelijke problemen ook veroorzaakt kunnen worden door Apps die een proxyserver of VPN-connectie gebruiken. Een veel voorkomend voorbeeld hiervan is een Torrent App zoals Utorrent of Bittorrent of apps die gebruikt worden om blokkades op een netwerk te omzeilen zoals de Free VPN proxyapp.

Meestal is in deze situatie de server waar aan de andere kant connectie mee gemaakt wordt besmet met virussen en malware, die zo ook op uw internetverbinding binnen kunnen komen.

Wij raden u aan om dergelijke apps van uw Android apparaat te verwijderen om een besmetting te voorkomen.

Wat moet ik doen als andere problemen na uitvoeren van de geadviseerde stappen niet zijn opgelost?

Weet u niet wat het betreffende apparaat is, probeer dit dan eerst te achterhalen door apparaten bijvoorbeeld voor de periode van één week uit te schakelen en navraag te doen bij de helpdesk op service@solcon.nl of er nog nieuwe meldingen zijn voorgekomen.

Controleer voor de zekerheid of u bij de mogelijk gemelde problemen die op de pagina Network Misconfiguration een oplossing kunt vinden voor het probleem dat op uw internetverbinding is geconstateerd. Als u het betreffende apparaat heeft gevonden, maar de problemen niet verholpen krijgt, dan raden wij u aan om het apparaat te installeren.

LET OP: Maak voordat u begint met de herinstallatie een back-up (reservekopie) van uw bestanden, waaronder bijvoorbeeld foto’s en documenten.

Door het opnieuw installeren van uw apparaat (Windows, Mac, Android, iOS) worden virussen of malwarebesmettingen die niet verwijderd kunnen worden door de virusscanner alsnog worden verwijderd. Tevens kan een herinstallatie van Windows ervoor zorgen dat eventuele andere problemen, zoals traagheid van uw computer, verholpen worden.

Let op: Als u gebruik maakt van een ander besturingssysteem, zoals Mac OS X, dient u vergelijkbare stappen als hierboven te doorlopen. Raadpleeg de documentatie van uw apparaat voor precieze instructies voor het scannen van uw apparaten en over herinstallatie.

Een Android apparaat herstellen na fabrieksinstellingen doet u met deze instructie

Hoe voorkom ik dit probleem in de toekomst?

  • Open geen bestanden van onduidelijke afzenders die u bijvoorbeeld via e-mail, Facebook of chat ontvangt.
  • Stel uw besturingssysteem zo in dat updates automatisch geïnstalleerd worden. Instructies voor het automatisch laten installeren van updates door uw besturingssysteem kunt u via de onderstaande links:
  • Scan uw apparaten regelmatig op virussen en malware met een virusscanner en malwarescanner.
  • Stel uw virusscanner zo in dat updates automatisch geïnstalleerd worden, zodat u altijd virusscanner altijd up-to-date is.