Wat is een TV-storing? Dit is waarom uw TV geen of een slecht signaal heeft
U heeft eindelijk even tijd voor uzelf en zin om uw lievelingsprogramma te kijken. Is het beeld opeens minder scherp? Dit hoeft niet (altijd) te liggen aan uw ogen, maar kan een storing zijn. En dan net tijdens de ontknoping van die razend spannende serie… Zit er ergens een kink in de kabel of is het iets anders? Een TV-storing kan verschillende redenen hebben. Welke dat zijn leggen we uit in deze blog. Allereerst is het goed om te weten dat een TV-storing bij een analoge televisie er anders uitziet dan bij een digitale televisie. Heeft u nog een analoge televisie of kent u het van vroeger? Dan kent u vast de ‘ruis’, ‘sneeuw’ of gekleurde strepen. Bij een storing met uw digitale televisie ziet u meestal blokjes in het beeld en soms wordt het scherm zwart. Hieronder staan de drie meest voorkomende oorzaken van een TV-storing.
Oorzaak 1: losse kabels
Heeft u uw inrichting verandert of een grote schoonmaak gehouden en is daarbij de TV-ontvanger verschoven? Als u grondig te werk bent gegaan kan de HDMI-kabel los(ser) zijn gekomen.
Oorzaak 2: locatie modem
Indien u bij andere provider draadloos televisie kijkt kan de TV-storing ook aan de plek van de modem liggen. De modem straalt de wifi uit, dus als deze achterin de mooie oude eikenhouten kast staat, heeft u logischerwijs een minder sterk ontvangst. Dat vertraagt de verbinding. Zet het modem liever bovenop de kast of op een andere centrale plek en voorkom een TV-storing door traag internet. Gelukkig kan deze oorzaak niet voorkomen als u een TV-abonnement bij Solcon heeft. Onze TV-ontvangers zijn nooit via wifi-verbonden, maar altijd bekabeld aangesloten. Traag internet is daarom nooit een oorzaak van een TV-storing bij Solcon.
Oorzaak 3: internetverbinding
Een storing binnen uw glasvezel- of DSL-netwerk vindt vaak plaats binnen de wijkcentrale. En kan komen door werkzaamheden bij deze wijkcentrale of graafwerkzaamheden in uw straat. Dit heeft effect op uw interactieve televisie. Kijk of uw modem naar behoren functioneert. Zo niet dan kunt u contact opnemen met de Klantenservice van uw provider of op uw telefoon met 4G uitzoeken of er een storing in uw postcodegebied is. Want als er een kabel door midden is, bent u niet de enige die hier last van heeft.
Ijzersterk glas
Gelukkig komt een storing met internet via glasvezel bijna niet voor. Er zijn vooral voordelen aan het gebruik van glasvezel internet. Lees hier alle voor- en nadelen van glasvezel.
Hulp nodig?
Soms is er ook een ander probleem, waar u zelf helaas niet altijd iets aan kunt doen. Neem in dit geval contact op met de Klantenservice van uw provider. Ook bij Solcon staan onze klantenservice collega’s voor u klaar. We zijn bereikbaar via 088 – 003 22 22 op:
- werkdagen tussen 08:00 uur – 20:00 uur
- zaterdag van 09:00 uur – 17:30 uur
Veilig en betrouwbaar internet
Stabiel, snel en betrouwbaar internet. Is glasvezel of betrouwbare DSL iets voor u? Laat ons u terugbellen ook als u in een buitengebied woont. Bij Solcon staat een persoonlijke benadering voorop. Samen kijken we naar uw situatie voor het beste resultaat in een veilige online omgeving. Meer weten? Ontdek Solcon veilig online.